Le Centre SAGAMIE accueille en résidence lartiste de Montréal Clara Gutsche. Elle entame en fait sa quatrième semaine de recherche répartie sur les trois dernières années. Le Centre SAGAMIE apporte ainsi un soutien qui sintègre à long terme au processus de création de lartiste. Les résidences intensives de création au Centre SAGAMIE sinscrivent donc dans un vaste projet, un continuum visant à contribuer de façon significative aux nouveaux discours artistiques entourant les arts contemporains numériques et à apporter un soutien important à lartiste dans le développement de sa recherche et de son approche créatrice.
My landscape series explores the contrast between the fictional landscape of zoos and the natural landscape of the Sonoran Desert. The contained zoo spaces stimulate my imagination when I photograph the vast desert vistas, and visa versa. My approach to photography is situated in the illusion of realism and my photographs look «documentary». However, I stage some photographs and I have always used darkroom manipulations to make analogue b&w and colour prints. At SAGAMIE I am researching how the artifice of digital manipulation might produce a «natural look» in the final print. What Photoshop alterations can be made to my landscape photographs that are not apparent to the viewer?
My work has been exhibited in many public and private galleries. Major exhibitions have taken place at the Canadian Centre for Architecture in Montreal (1992) and the Canadian Museum of Contemporary Photography in Ottawa (1995). Recent exhibitions, with publications, include the «Convent Series» at the Musée dArt de Joliette (1998), the «Convent Series» at the Center for Creative Photography in Tucson, Arizona (2000), «Dialogues dintérieurs» at the Musée de la Photographie à Charleroi, Belgium (2001), «Presenze/Assenze» in Rome (2002), and «Collèges et Couvents» at the Château dEau in Toulouse (2003). I have prints in many collections including the Canadian Centre for Architecture, the Canadian Museum of Contemporary Photography, the National Gallery of Canada, the Musée du Québec, and the National Archives.
J’ai eu l’occasion d’exposer dans de nombreuses institutions publiques et galeries privées. Deux expositions importantes ont eu lieu au Centre Canadien d’Architecture (1992) et au Musée canadien de la photographie contemporaine à Ottawa (1995). Mes expositions individuelles récentes, avec publications, incluent «La série des couvents» au Musée dArt de Joliette (1998), « The Convent Series» au Center for Creative Photography à Tucson, Arizona (2000), «Dialogues dintérieurs» au Musée de la Photographie à Charleroi (2001), «Presenze/Assenze» à Rome (2002), et «Collèges et Couvents» au Château dEau à Toulouse (2003). De plus, mes photographies font partie de plusieurs collections dont celles du Centre Canadien d’Architecture, du Musée canadien de la photographie contemporaine, du Musée des beaux-arts du Canada, du Musée du Québec, et des Archives nationales du Canada.
I would like to express my gratitude for the Concordia University Part-Time Faculty Association Professional Development Grant I received for this artist residency. Cette résidence dartiste bénéficie du soutien de lAssociation des professeures et professeurs à temps partiel de lUniversité Concordia (CUPFA / APTPUC).
Le Centre SAGAMIE accueille en résidence lartiste de Montréal Clara Gutsche. Elle entame en fait sa quatrième semaine de recherche répartie sur les trois dernières années. Le Centre SAGAMIE apporte ainsi un soutien qui sintègre à long terme au processus de création de lartiste. Les résidences intensives de création au Centre SAGAMIE sinscrivent donc dans un vaste projet, un continuum visant à contribuer de façon significative aux nouveaux discours artistiques entourant les arts contemporains numériques et à apporter un soutien important à lartiste dans le développement de sa recherche et de son approche créatrice.
My landscape series explores the contrast between the fictional landscape of zoos and the natural landscape of the Sonoran Desert. The contained zoo spaces stimulate my imagination when I photograph the vast desert vistas, and visa versa. My approach to photography is situated in the illusion of realism and my photographs look «documentary». However, I stage some photographs and I have always used darkroom manipulations to make analogue b&w and colour prints. At SAGAMIE I am researching how the artifice of digital manipulation might produce a «natural look» in the final print. What Photoshop alterations can be made to my landscape photographs that are not apparent to the viewer?
My work has been exhibited in many public and private galleries. Major exhibitions have taken place at the Canadian Centre for Architecture in Montreal (1992) and the Canadian Museum of Contemporary Photography in Ottawa (1995). Recent exhibitions, with publications, include the «Convent Series» at the Musée dArt de Joliette (1998), the «Convent Series» at the Center for Creative Photography in Tucson, Arizona (2000), «Dialogues dintérieurs» at the Musée de la Photographie à Charleroi, Belgium (2001), «Presenze/Assenze» in Rome (2002), and «Collèges et Couvents» at the Château dEau in Toulouse (2003). I have prints in many collections including the Canadian Centre for Architecture, the Canadian Museum of Contemporary Photography, the National Gallery of Canada, the Musée du Québec, and the National Archives.
J’ai eu l’occasion d’exposer dans de nombreuses institutions publiques et galeries privées. Deux expositions importantes ont eu lieu au Centre Canadien d’Architecture (1992) et au Musée canadien de la photographie contemporaine à Ottawa (1995). Mes expositions individuelles récentes, avec publications, incluent «La série des couvents» au Musée dArt de Joliette (1998), « The Convent Series» au Center for Creative Photography à Tucson, Arizona (2000), «Dialogues dintérieurs» au Musée de la Photographie à Charleroi (2001), «Presenze/Assenze» à Rome (2002), et «Collèges et Couvents» au Château dEau à Toulouse (2003). De plus, mes photographies font partie de plusieurs collections dont celles du Centre Canadien d’Architecture, du Musée canadien de la photographie contemporaine, du Musée des beaux-arts du Canada, du Musée du Québec, et des Archives nationales du Canada.
I would like to express my gratitude for the Concordia University Part-Time Faculty Association Professional Development Grant I received for this artist residency. Cette résidence dartiste bénéficie du soutien de lAssociation des professeures et professeurs à temps partiel de lUniversité Concordia (CUPFA / APTPUC).
Alma, QC, G8B 5W1